Safari i Tanzania - Zanzibar 2011

Vi satte bilen hos Lone og Troels i Husum og tog videre med S-tog og Metro
Her sidder Børge og Tove i flyet på vej til Kilimanjaro
Vibeke i Kilimanjaro lufthavn med Kilimanjaro i baggrunden
Turen begyndte tirsdag den 18. januar. Vi kørte til København og stillede bilen hos Lone og Troels, hvorefter vi rejste med S-tog og Metro ud til lufthavnen Turen fra København til lufthavnen ved Kilimanjaro foregik med SAS til Frankfurt og derfra videre med Condor. Herover sidder Børge og Tove i Condoren kort før landingen i Kilimanjaro Her er vi ankommet til Kilimanjaro. Solen er ved at stå op og de første stråler rammer toppen af Kilimanjaro, bag ved Vibeke
Vi blev afhentet i lufthavnen af en taxi
Her ankommer vi til Hotel L'Oasis i Arusha
Efter en lang nat på flyet var det dejligt med noget god morgenmad på L'Oasis
Det var en tilfældig taxi der hentede os i lufthavnen. Alle andre gange, vi er kommet til Arusha, er vi blevet hentet af den chauffør, der skulle køre os på safari Taxichaufføren kendte ikke den nye vej ind til L'Oasis, Tove og Børge fik derfor en tur op af den gamle hullede vej Efter ankomsten gik vi over i restauranten for at få noget morgenmad, det var efterhånden flere timer siden vi have fået flymad, så det var dejligt med lidt ordentligt mad
Dagens første mål var banken så vi kunne få kontanter i lommen
Udflugten før middag fik til Uafhængighedsmuseet i Arusha
Vores frokost indtog vi i Police Officers Mess
Vi fik taxichaufføren til at skaffe os en taxi, der kunne køre for os, de næste 4 -5 timer. Vi vidste fra receptionen at en taxi ind til byen kostede 7.000 Tsh. Taxichaufføren ville have 25.000 Tsh. for de turen. Det var 11.000 Tsh. mere end en "returbillet". 25.000 Tsh. ~ 100 kr. Chaufføren kendte ikke "Frihedsmuseet", han kørte os til National museet i Arusha, så måtte jeg guide ham tilbage til Frihedsmuseet. På vej til Nationalmuseet var vi kørt forbi Frihedsmuseet, men Vibeke og jeg havde ladet ham køre videre for at se, hvor han ville hen. Hans engelsk var ikke så godt I 2007 havde Melchiori vist mig et godt spisested i Arusha. Det var Police Officers Mess. Der tog vi nu Tove og Børge hen for at spise frokost
De serverer noget af det bedste mad, der kan fås i Arusha
Vi fik grillet fisk fra Tanganyika søen med ris eller ugali og casava-spinat
Tanzanias frihedsstøtte står i rundkørslen ved Frihedsmuseet
Her har vi fået mad på bordet Vi havde bestilt grillet fisk fra Lake Victoria Frihedsstøtten i en af Arushas mange rundkørsler
Hygge i haven ved L'Oasis
En lille rød amadine ved vores hytte
Vejen op til L'Oasis
Børge skulle finde ud af, hvordan selvudløseren på hans nye kamera virkede, det kom der dette hyggebillede ud af. Hytten i baggrunden er den Tove og Børge boede i Pludselig puslede det i løvet på hytten, vi sad ved siden af, det var en lille Red-billed Firefinch (Rødnæbbet Vinrød Astrild), som ledte efter insekter. Vi vandrede en tur for at kikke lidt på omgivelserne omkring L'Oasis. Tove og Børge har aldrig været i Afrika før, så der var mange nye indtryk at få
Arushas centrum
Gekkoer
Morgenmad på L'Oasis den 20. januar
I en af de store rundkørsler i centrum er der meget flotte skulpturer af Tanzanias dyreliv En af de ting, man må lærer at leve med i troperne, er Gekkoerne, de er overalt efter mørkets frembrud. Den her sad på loftbjælken over vores spisebord Morgenmad på L'Oasis torsdag den 20. januar
Ved porten til Arusha Nationalparken
En Lille Biæder
Walking safari
Dagens udflugt gik til Arusha Nationalparken, her er vi ved gaten og venter på at papirarbejdet skal overstås Mens vi ventede på papirarbejdet, så vi en Lille Biæder i toppen af buskene ved parkeringspladsen Vi var bl.a. på vandresafari, men en bevæbnet guide til at passe på os
Bøfler på den anden side af bækken
Vortesvinets hule
På vej op af bjerget
Et af de første dyr, vi kom tæt på, var en flok Bøfler, de græssede fredeligt på den anden side af den lille bæk, vi vandrede langs med Vi kom bl.a. tæt på Vortesvinets hule, det er ikke noget, vi normalt ser, når vi bare kører rundt i bilerne Det er varmt at klatre rund på sydsiden af Mount Meru, selv om det kun var i formiddagssolen
Masai Giraf
Vandfaldet
De små kugler ved Vibekes fod er Girafefterladenskaber. Det er lidt fantastisk at tænke sig, at så stort et dyr lægger så små lorte Masai Girafferne kom vi også forholdsvis tæt på Et af målene på vandreturen viste sig at være et flot vandfald, vi var i den tørre tid, så der var ikke så meget vand i det
Drikkepause
Rangerkursus
En fræk Diadem Marekat
Efter ca. en times vandring var det tid til en kort drikkepause Oppe på bjerget havde staten en lejr, hvor man uddannede de kommende parkbetjente I middagspausen fik vi en lektion i, hvorfor man ikke må fodre de vilde dyr. Markatten her lande i et langs spring midt i min madpakke. Det resulterede i, at den fik en på siden af hovedet, det blev den så overrasket over, at den tabte den mad, den havde grebet. Jeg fik min frokost og aben sad i træet og skulede, mens jeg spiste
Skriftantilope
Krontrane og Hellig Ibis
Flamingoer
En skriftantilope Krontrane og Hellig Ibis Flamingoer i Store Momella
Styleløber
Cap Teal
Sydafrikansk and (Cap teal)
Brushøne
Almindelig Vandbuk og Vortesvin
L'Oasis
Aftenhygge på L'Oasis
Skriftantilope (Bushbuck) Almindelig vandbuk (Common Waterbuck) og Vortesvin i baggrunden Aftenhygge på L'Oasis
Køkkenet
Køkkenet på L'Oasis
Tarangire
Indkørslen til Taragire Nationalpark
Marekat
Marekat med unge
Køkkenet på L'Oasis Indkørsel til Tarangire Nationalparken Marekat med unge (Black Faced Velvet monkey)
Natravnen
Elefanten
Elefenten skulle op fra floden, der hvor vi holdt
Elefantdrengene
Elefantdrengene prøver kræfter
En Natravn (Pennant-Wnnged Nightjar) Det er det tætteste vi nogensinde har været på en Elefant, uden at vide det, var vi stoppet for at kikke på Elefanten, der hvor den gik op og ned til floden. Så pludselig kom den op, lige der hvor vi holdt. Her er et par elefantdrenge ved at prøve kræfter
Masai Giraffer
Tarangire River uden vand
Marekat
Marekat med unge
Her er vi foran River Lodgen klar til afgang Mens vi ventede på driveren, kikkede vi på floden uden vand Her krydser vi floden på vejen til logden, i regntiden må man gå herfra og til logden
Hippo poolen
Bavianerne
Det vrimlede som sædvanlig med Bavianer i Manyaraparken
Vi var så tidligt oppe den morgen at vi nåede frem til Lake Manyara Nationalparken før Flodhestene var gået i vandet De vrimlede som sædvanlig med Bavianer i Manyaraparken
Klippespringer
Varme kilder
Fint hotel
Klippespringer - først troede jeg det var en Dik-dik, men da den løb op på klipperne fandt vi ud af det var noget ganske andet. Den har vi ikke set siden 1975 Her er vi ved de varme kilder som siver ud af "Escarpement" Hotellet denne aften så flot ud, men det var "fattigfint", Værelserne var i en sølle forfatning og håndklæderne var lasede
Oldupai
Ørehunde
Hunløve
Hunløve i den sydlige ende af Serengeti
Museet ved "menneskehedens vugge" Bat Eared Fox = Ørehunde, det var et sjovt gensyn, Ørehunde har vi ikke set siden 1975 Ja - ja, vi skal nok blive uden for
Kælen løve
Tidlig morgen
Gepard
Gepard på jagt
En kælen løve Det var tidlig morgen og Hyænerne sloges om byttet Geparden var på jagt, desværre opdagede byttet Geparden, så vi fik ingen jagtbillede den morgen
En løve
Den første leopard
Leopard nummer to
Ham her kunne vi næsten have kløet mellem ørene Den første Leopard Leopard nummer to
Næsehorn
Gadekøkken
Slavekælderen
Domkirken
Et gadekøkken, hvor man kan købe "fast food" Her er vi nede i slavekælderen over for "Domkirken" Den protestantiske katedral, som blev bygget på markedspladsen, hvor der før var slavemarked
Mindesmærket
Mindesmærket over slavehandlen
Sværfisken
Fiskemarkedet
Mindesmærket over slavehandlen, mindesmærket er skænket af Danmark En stor sværfisk ankommer til fiskemarkedet Inde på fiskemarkedet var der utroligt mange forskellige fisk til salg
Kohoveder
Frugt
Eksotiske frugter i lange baner
Krydderier
Krydderier og tørrede fisk
I Zanzibar går der ikke ret meget til spilde, selv kohoveder er til salg, dem koges der bl.a. suppe på og hjernene er en god spise, hvis man ikke er bange for kogalskab Eksotiske frugter i lange baner og så koster de efter danske forhold næsten ingen ting, hvis man husker at prutte om prisen Krydderier og tørrede fisk var der masser af på markedet
Mere frugt
Kyllinger
Old fort
Det portugisiske fort
Mere frugt, på jorden er det bl.a. brødfrugter Kyllinger er en billig spise og derfor meget populær Det gamle portugisiske fort har været fængsel og meget andet, i dag er det en kulturinstitution i Zanzibar
Nelliker
Kryddernelliker
Overmodne kryddernelliker
Peber
Zanzibar har været berømt for sine meget fine kryddernelliker. I 1970erne producerede Zanzibar omkring 80% af verdens kryddernellike forbrug Kryddernellikerne har mange udseender, her er det overmodne kryddernelliker Zanzibar er ikke kun kendt for kryddernelikker. Der findes rigtigt mange forskellige krydderier i Zanzibar, her er det Peber
Hotel Dhow
Udsigten fra taget af Dhow Hotel
Aldabraskildpadder
Zanzibar Duiker
Udsigten fra taget af Dhow Hotel Er man i Zanzibar skal man selvfølgelig på udflugt til Prison Island, hvor de store Aldabraskildpadder fra bor, man har været nød til at hegne dem ind, fordi turisterne stjal de små skildpadder for at sælge dem i vesten På Prison Island kan man også være heldig at træffe de små Zanzibar Duiker
Fængselsbygningen
Posthuset
Dolphin View
Dolphin View - Kizimkazi
Fængselsbygningen er sat rimelig i stand Tilbage i Stone town er vi her foran Posthuset i hovedgaven. Gaden er meget smal og der er trafik i begge retninger, den har kælenavnet "Suicide street" Dolphin View i Kizimkazi har fået ny bestyrer, standarden var så lav, at vi kun blev der en nat, så "flygtede" vi, selv om vi havde betalt for en hel uge
Red Colobus
Red Colobus monkey
Skovtudse
Vi var selvfølgelig også på udflugt til Jozani forest og besøge der røde Guerezaaber Her var jeg ved at få et problem, aben så sit spejlbillede i min linse, den fremmede abe i linsen ville den gerne i kontakt med Skovtudse i Jozani forest
Ved poolen
Ved poolen på Mtoni Marine Center
Dalla - dalla
Markedet
Markedet ved Creek road
Ved poolen på Mtoni Marine Center, hvor vi flyttede til fra Kizimkazi Når man er i Zanzibar skal man også prøve de lokale busser. De kaldes Dalla-dalla, turen ind til markedet kostede 300 Sh., mens en taxi kostede 5-7.000 Sh. Markedet ved Creek road. Det er her, der er endestation for Dalla'erne
Green Mamba
Afrikansk Kopra
Flapnecked Cameleon
Det er altid spændende at komme en tur i Zala park og se hvilke dyr han har "på lager". Her er det en Grøn Mamba Han havde også Afrikanske Kopraer i år Flapnecked Cameleon
House of Wonder
Poeples palads
Restaurant Mercury
Det gamle sultanpalads har også været lagerhal i sin omtumlede tilværelse, nu er det en del af Zanzibars Nationalmuseum Det andet sultan palads hed efter revolutionen i 1964 Peoples Palads, også det er blevet en del af Zanzibars Nationalmuseum Restaurant Mercury var en gang et rigtigt godt spisested, kvaliteten af maden er faldet, siden vi var der sidst
Mtoni Marine Center
Husgekko
Restaurant Mercury har fået navn efter Freddie Mercury som er fra Zanzibar. Udsigten er stadig dejlig og øllet fejler ikke noget Maden på Mtoni Marine fejler ikke noget. Mtoni Marine kan anbefales til enhver tid Når man er i Afrika, skal man vænne sig til Gekkoer, som er overalt på vægge og lofter
Bushbaby
Ngalava
En Ngalava - lokalt fiskefartøj
Blæksprutte
En Blæksprutte
Om aftenen gik der sport i at se, hvor mange dyr vi kunne se i palmerne uden for altanen ved vores værrelse. Her er det en Bushbaby (Greather Galago) Vi hyrede en lokal fisker til at sejle os på snorkeltur på lagunen ved Paje på østkysten af Zanzibar Mens vi snoklede gik fiskerne på blækspruttejagt i det lave vand. Vi var taget ud på faldende vand, det er et godt tidspunkt, fordi der så er et godt lys, når man vil fotografere fisk og koraller
Sandra
Sandra - Paje Ndame Village
Pete inlet
Kanosejlads på Pete inlet
Snorkeltur
Efter snorkelturen fik vi frokost hos Sandra - Paje Ndame Village Sejlads med 6 personer i en lokal kano på Pete inlet, en en meget speciel oplevelse. Det kræver balance og nerver af stål at sejle rundt i en udhulet træstamme for at kikke på fugle i mangroven Vi havde ikke fået snorklet nok på den første tur så få dage efter var vi igen i Paje for at kikke på dyrene i havet
En søstjerne
Børge med en søstjerne
Mbwenihusene
Mbweni Technical College
Her har Børge fundet en søstjerne Tove og Børge skulle selvfølgelig også se hvordan vi havde boet i 1974-75. Her er et af husene, som ikke er bygget om og derfor stadig ser ud som det, vi boede i Mbweni Technical College - min gamle arbejdsplads fra 1974 - 75
Kirken i Mbweni
Rahmadan Bakaria
Palmemus
Det er lidt fantastisk, vi var mange europæer i Zanzibar i 1970erne ingen af os fandt ruinen af en stor kirke, som lå i bushen ikke langt fra, hvor vi boede. Den er nu sat i stand og fungerer igen Her er vi på besøg hos en af mine "gamle" studerende. I dag er han chefingeniør i boligministeriet i Zanzibar Når vi sad og kikkede efter Bushbabies opdagede vi en stor mus, der klatrede rundt i palmerne 10 - 15 m over jorden
Bushbaby
Klovnfisk og bløde koraller
Søpindsvin og hårde koraller
Bushbabyen igen Klovnfisk og bløde koraller Søpindsvin og hårde koraller
Mtoni ruinen
På markedet
Stone town
Typisk gade i Stone town
Det gamle sultan palads i Mtoni er ved at blive restaureret med hjælp (penge) fra verdenssamfundet På markedet er der et sjovt lys. Det skyldes at de har sat "landbrugspresenninger" op som tag. Her i danmark er presenningerne grønne, men i Zanzibar er de orange Typisk gade i Stone town
Zanzibarkanalen
Solnedgang over Zanzibarkanalen
Foran markedet
Foran markedet på Creek road
Sværdfisk
Her er det solnedgang over Zanzibarkanalen set fra toppen af Africa House Foran markedet på Creek road En Sværdfisk ankommet til markedet i en kurv på bagagebæreren på en cykel
Peace Memorial Museum
Masai Giraf
Leoparden
Zanzibars sidste leopard
Peace Memorial Museum skulle egentlig indeholde en stor samling naturhistoriske objekter fra Zanzibar. Det ligger stadig som en ruin inden i. Det har det gjort i over 5 år nu Samlingen er sat nogenlunde i stand i horhold til da vi sidst var i Zanzibar. Men der kan stadig gøres meget for at passe på de gamle fine klenodier, der er i samlingen Zanzibars sidste leopard blev skudt i 1926, den står stadig i museet, men kommer til at se mere og mere hærget ud, for hver gang vi er der
Africa House
Marekatten
Mtoni Marine
En kølig øl i skyggen på toppen af Africa House. Africa house var engang den engelske clubs tilholdssted Vibeke blev "overfaldet" af en Marekat i døren til Africa House Poolen på Mtoni Marine Center
Africa House
Vandfaldet
  Tak for denne gang med solnedgang over Zanzibarkanalen

Turen var arrangeret i samarbejde med Kipling Travel

Det eneste dårlige ved turen var Kiplings agent i Tanzania, som hed:
Zara Tanzania Adventures, de var billige, dårlige og grådige, for det firma var der kun et mål; at få flest mulig penge ud af gæsterne for den mindst mulig service