Karlby Tidende

Julen 2009

Vibeke og arbejdet
Varbjerg, januar 2009
Vibeke havde en hård start på året. Firmaet fik nyt regnskabsprogram, det medførte at Vibeke var en hel del mere på arbejde, end hun normalt er.

Hele familien i Afrika
Tanzania 7. - 22. februar
De fleste har nok hørt det, men her kommer en lille genfortælling. Vibeke og jeg inviterede hele familien på en tur til Tanzania. Først på safari i det nordvestlige Tanzania. Vi var i nationalparkerne Tarangire, Lake Manyara, på Serengeti og i Ngorongoro Krateret. Vi så mange forskellige dyr, og vi kunne prale med da vi kom hjem, at vi havde set „de fem store“, med Vibekes og min erfaring med Afrika, så er det langt fra hver gang, det lykkes nu til dags. Næsehorn er ved at være sjældne i Afrika og det er langt fra hver gang, man ser en leopard. Afrikanske bøfler, løver og elefanter er der stort set garanti for at se hver gang. Vi mødte flere, som var meget overraskede over, at vi havde så lille et barn med som Viggo, men Viggo havde alle tiders tur. Efter safarituren var vi på oplevelses- og badeferie i Zanzibar.

Viggo og Zebraer

Det eneste triste ved turen var, at Viggo havde fået samlet en Colibakterie op, som han faktisk havde meget svært ved at komme af med, efter vi kom hjem til Danmark. Men han blev da heldigvis helt rask igen.

Gibbs Farm

Vedpoolen på Serengeti

Elefantungen

Side - 1 -

Årets container
Lydersholm 15. marts
Jeg havde igennem Synnøve fået 300 skolebord og stole af træ fra Oxbøl skole. Dem havde vi haft på lager hos en flink landmand ved Lydersholm i Sønderjylland. Vi havde fået en bevilling fra Mellemfolkeligt Samvirke til at sende borde, til Zambia til vores gode veninde Jennifer Chiwela, som er direktør for en frivillig organisation i Zambia, som driver et antal privatskoler i Zambia, hvor der bl.a. går mange forældreløse børn i skole. Den 15. marts gik vi i gang med at pakke containeren. Vi havde også fået en del computere, men ham der havde lovet at gøre dem klar til afsendelse, opdagede at det var et større arbejde, end han havde regnet med, så den del af projektet blev lidt forsinket. Det betød, at vi først var klar til afsendelse af containeren 1. maj.

Borde paa lager

Troels blev „Doktor“
København 3. april
Vi var en tur i København, anledningen var, at Troels skulle forsvare sin ph.d. afhandling. Meget kort var det en afhandling om „Genterapi og sygdomsmodeller“. Troels beskæftigede sig særligt med en sygdom i familie med Alsheimer. Den aktuelle lidelse, han havde arbejdet med, hed Huntington.

Lisbet og Mette på besøg
Varbjerg 5. april

Lisbet og Mette på besøg Varbjerg 5. april Fra den 5. til den 9. april havde vi Lisbet og Mette på besøg ved Varbjerg. Vi var bl.a. en tur i Odense Zoo, vi var vældig heldig med vejret i de dage, så det meste af tiden var vi udendørs.

Anders blev konfirmeret
Sdr. Nærå 19. april
Jane og Prebens datter Betina har fået sin ældste søn konfirmeret. Sønnen hedder Anders og blev konfirmeret i Frimenighedskirken i Sdr. Nærå. Vi var med til en rigtigt hyggelig fest på skolen ved Fraugde SØ for Odense, hvor Betina arbejder.

Side - 2 -

Klara og Max
Varbjerg 30. april
Vi fik besøg af Klara og Max, det var et dejligt vejr, men lidt blæsende og koldt. Vi besluttede derfor at køre en tur til Svendborg til Naturama. Vi tog en madkurv med. Vi havde planlagt at bruge hele dagen på turen.
Efter Naturama skulle vi til Ringe, for at besøge Jane og Prebens søn, Kristian, som var på marked i Ringe med bl.a. slanger fra tropehuset på Dalum Landbrugsskole, som nu hedder Kold College.

Stenkasterne
Varbjerg 7. maj
Vi har besøg af Lisbet og Mette, det var dejligt vejr, så vi var ved stranden. Der blev både fisket krabbe, rejer og småfisk og kastet med sten, i år kunne stenen ikke blive store nok.

Storfangeren Mette

Vi ruller bro ud
Varbjerg 8. maj
Der er blevet fabrikeret en ny badebro. De nye fag er meget tungere end dem fra den gamle bro. Men det er ikke det store problem for en gang opfindsomme „broslagere“, med så mange sækkevogne, som der findes i området, så bliver vognene lagt med hjulene opad og så ruller broen næsten på plads af sig selv. Broformanden har endvidere slået jernrør ned i havbunden, så vi herefter ikke behøver at slå træpæle ned hvert forår.

Broen ruller ud

Til enhver „broslagning“ hører også en forfriskning eller to. Det var så heldigt, at Lisbet og Mette var på besøg, så de hjalp med at servere for det hårdtarbejdende folk.

Der deles forfriskning ud

Side - 3 -

Vi ruller bro ud

Viggo ved stranden
Varbjerg 15. maj
Nu var det Viggo og familien fra København, der var på besøg. Viggo var med ved stranden, fra den nyopslåede bro kunne han ligge på maven og kikke ned på alt det, der bevægede sig nede i det lave vand under broen, det var meget spændende.
Han fik lært at puste på mælkebøtter og endelig blev det også til en gyngetur med mormor.

Viggo på broen

Mormor gynger

Den nye bil
Varbjerg 19. maj
Vibeke var en tur ved lægen og blev påkørt af en dame, som bakkede ind i højre side af vores bil. Forsikringen dømte os til at betale halvdelen.
Vibeke syntes, vi havde haft bilen længe nok nu, så resultatet blev, at vi kørte en tur til Odense og fandt en Berlingo Diesel, som kun havde kørt ca. 400 km som demonstrationsbil og den 29. maj hentede vi så vores nye bil i Odense.

Side - 4 -

Purløg
Bubbel 7. juni
Hvert år i juni måned kører vi forbi et meget flot syn oppe i Bubbel. Det er en landmand, som dyrker purløg, når marken blomstre er den så flot lilla.

Udfugten
Ollerup14. juni
Jeg skulle til Ollerup for at lave en gymnastikopvisning sammen med nogle gymnaster her fra Vestfyn, som jeg trænede en opvisning sammen med. Vi skulle til Landsstævne i Holbæk og vise den frem. Vi var inviteret til Ollerup for at lave en generalprøve. Det gav anledning til, at Vibeke foreslog, at vi hentede Faster Andrea i Stenstrup og tog hende med til Ollerup. Det blev Faster så glad for, at hun inviterede os ud at spise bagefter. Vi tog på Hotel Mosegård ved Fåborg, inden vi kørte Faster tilbage til Stenstrup.

Fisketuren
Middelfart 30. maj
Lisbet, Mette og Bjørn kom på besøg. Der gik rygter om, at der var mange hornfisk i Middelfart havn, så vi pakkede noget fiskegrej og så gik turen til Middelfart, det lykkedes os alle at få mindst en hornfisk hevet i land. Men en af de andre lystfiskere syntes, det var synd for os, at vi „kun“ havde fanget 5, så han læssede nogle flere i vores spand. Da vi kom hjem viste det sig, at der var 25 i spanden. Den aften stod menuen så på Hornfiskelasange.

Landsstævne 2009
Holbæk fra 2. juli
Jeg tog til Holbæk sammen med nogle gymnaster fra Vestfyn, Vibeke fulgte så efter torsdag aften, da hun havde fået lukket butikken.
Vi havde nogle vældig hyggelige dage i Holbæk. Jeg lavede 3 opvisninger; 1 med Vestfynsgymnasterne og 2 med GYS. Billedet her er fra Vestfynsholdet.

Vestfynsholdet

Side - 5 -

Egeskov slot
Egeskov 7. juli
Vi havde besøg af alle børnebørnene, så der skulle ske noget, det blev til, at vi tog en tur til Egeskov. Det blev til flere ture med få dages mellemrum. Da vi kom derned første gang opdagede vi, at der skulle være et skuespil i slotshaven, så vi tog derned anden gang for at se skuespillet også.

Viggo og „Futtog“
Odense 26. juli
Viggo er helt vild med tog. Så hvad kan være bedre end at komme en tur på jernbanemuseum i Odense sammen med familien.

Mariehønseplagen
Varbjerg 7. august
Det var umulig at være i haven, så Vibeke gik på arbejde i drivhuset.
Om aftenen fangede vi mariehønsene ved stranden.

Containerrejsen
Varberg 9. august
Containeren skulle efter planen ankomme til Lusaka i Zambia, den 7. juli. Men sådan gik det ikke, den blev forsinket både i Dar es Salaam og ved grænseovergangen mellem Tanzania og Zambia. Endelig den 9. august fik jeg en mail, at nu var containeren ankommet til Lusaka, og hele indholdet var intakt og alle var meget glade i Zambia. Bordene blev stillet op og fotograferet.

Side - 6 -

Vindsurfing
Varbjerg 5. august
Nete, John og børnene kom en tur til Varbjerg. Max havde fået et surfbræt med tilhørende sejl. Det endte så med, at mit surfbræt også kom en tur til stranden. Det blev til en masse baden. Det er over 25 år siden, jeg sidst har prøvet, men det gik da ind i mellem.

Viggo cykler
Husum 7. august
Viggo er ved at være rigtig dygtig til at køre på sin løbecykel. Det er en god måde at træne hans balance.

Tønder festival
Tønder 30. august
Vi har meldt os ind i GUF i Strib (God Underholdende Folkemusik), den forening er Tove og Børge også medlem af. Vi tog alle fire til Tønder sammen med GUF’erne. Det er første gang, Vibeke og jeg har været med til en hel Tønder Festival.

Bloddonorerne
Ribe 19. september
Jeg var til hvervekampagne i Kvickly i Ribe for sidste gang. Næste gang fylder jeg 67 år, det betyder, at jeg ikke længere kan være bloddonor. Det betyder, at jeg har besluttet, at så vil jeg heller ikke længere være i bestyrelsen. Det må være tiden, at der kommer yngre kræfter til.

Side - 7 -

En spændende tur
Zambia 7. – 22. oktober
Vi rejste efter vores container. Det blev en meget begivenhedsrig tur. Vi fik set nogle af projekterne, som havde modtaget skolebordene. Vi traf nogle af de kvinder, der havde fået symaskiner og så nogle af de ting, de allerede havde fået fremstillet. Men det bedste var, at se deres glædesstrålende øjne.

Vi oplevede også problemerne som opstår, når der pludselig ikke er benzin på tankstationerne, det kom til at give noget ventetid og nogle sjove oplevelser, når der skulle hældes benzin på bilen fra de dunke, der var blevet brugt til at hamstre benzin.
Desuden oplevede vi et mere vildt Afrika, end hvad vi har set i Tanzania og Kenya. I Zambia flygtede dyrene, når bilen stoppede, for at vi kunne se på dyrene.

Syrenparken 22 skifter ejer
Ribe 30. oktober
Jeg var i Ribe for at hjælpe Bjørn med at fjerne de sidste ting, som han havde oplagret på loftet og i garagen på Syrenparken 22. Det er lykkedes Kirsten at sælge huset til Esbjerg kommune. Huset skal ombygges til specialbolig for en familie med et multihandicappet barn.

Klaras fødselsdag
Varnæs 6. november
Det var Klaras fødselsdag. Vibeke og jeg var tilkaldt som hjælpere. Børnene skulle på løb rundt på parcellen og vi skulle være poster. I det store poolrum var der dækket fødselsdagsbord på gulvet. Det så ud til at børnene virkelig havde en god dag, de sidste kunne forældrene næsten ikke få med hjem.