Turen til Brasilien i 2000

Vi ankom til Rio de Janeiro, mandag 17. april, og blev indkvarteret på Hotel Rio Othon Palace på Avenida Atlantica, Copacabana.

Udsigten fra hotellet var også meget malerisk efter mørkets frembrud. Stranden lige uden for hotellet var dejlig, men vejret skiftede hurtigt i den uge vi var der. Den ene dag helt fladt vand og den næste dag kunne der, som her være 5 - 7 m høje bøger.
Der var ikke morgenmad inkluderet på hotellet, vi fandt hurtigt en lille cafe, hvor vi både kunne få morgenmad og frokost til en fornuftig pris. Den triste bagside af en ellers flot by, som Rio er slumkvartererne (Favelaerne), vi så dem kun som her på afstand. Når man er i Rio, skal man selvfølgelig også op til Kristus statuen, som står på et lille bjerg i udkanten af byen og ser ud over Rio. Fra Rio tog vi på krydstogt med et gammelt sejlskib til nogle tropeøer, som ligger ud for kysten et stykke syd for Rio.
Tropeøen var meget malerisk, her fik vi en skøn frokost, og gik en tur i den skønne natur. Det blev selvfølgelig også til vandreture i Rio, her er vi ved en gammel jernbanebro, som nu bruges af sporvognen. Lørdag 21. april ankommer vi til Iguazu, og starter med en udflugt til hvad der den gang var verdens største vandkraftværk, det producerer 12,6 mill. kW, det producerer strøm til Paraguay og Brasilien. De 12,6 mill. kW svarer til 85 % af Paraguays forbrug plus 25 % af Brasiliens i 2000. Foz do Iguazu er et kæmpe vandfald, det har et frit fald på fra 40 til 80 m. Det har en længde på 4 km. Til forskel fra f.eks. Niagara så er faldet her ødelagt af at der er bygget en by omkring det her går man ind i junglen og der er vandfaldet. Her er den Brasilianske del.
Det er ikke urenheder i billedet, men tusinder af mursejlere som fanger insekter i luften.
Der er så meget vandsprøjt i luften at man skal have regntøj på for ikke at blive gennemblødt, men når der skal tages et rigtigt turistfoto, så er det af med jakkerne. En tur i en gummibåd på floden er en fantastisk oplevelse. Der bliver udleveret plastikposer til fotografiapparaterne, når man sejler her så kommer vandet både oppe fra og nede fra. Vi havde vores gode danske regntøj på og var næsten tørre, da vi kom i land. Vandet og klipperne foran os kommer fra og er Argentina. Det er voldsomt det vand der rammer en når det falder over 40 m. Dette billede er taget kort før, vi sejler ind under det vand, som kommer ned til højre i billedet. Her er vi så i Argentina, hvor en stor del af vandet kommer fra.

Landevejene i Brasilien er noget for sig selv, men det er et sted man skal undgå at gå for meget på alene, der er meget kriminalitet i Brasilien. Vi gik en tur og det gik godt. Brosten i Brasilien er noget for sig selv. De er ikke regelmæssige som dem vi kender fra Danmark. Der er nærmest blot en gang brokker, det er utroligt at de kan komme til at ligge så pænt som dem her ved siden af Henning. Turen sluttede i Sao Paulo. Det var 3 spændende uger. Sao Paulo er en kæmpe by, trafikken er så voldsom, at stort set alle gader er ensrettede, hver anden gade den ene vej og den næste gade den anden vej. Man kom faktisk hurtigere frem til fods end med bus.